طراحی و گرافیک

۷ ویژگی اساسی یک لوگوی عالی

7 ویژگی اساسی طراحی یک لوگوی عالی

امروزه با اینکه لوگوهای بسیار زیادی از شرکت های مختلف مشاهده می شود یافتن و متمایز کردن لوگوی شرکت های بزرگ کار سختی نیست . اما چه چیزی باعث تفاوت می شود؟ چی چیزی باعث می شود یک لوگو به خوبی خود را نشان دهد؟ و مهمتر از ان شرکت و کسب و کار شما برای اطمینان از معرفی لوگوی خود چه کاری انجام داده است؟

ما در این مقاله 7 ویژگی برتر و موثر در طراحی لوگو را همراه با نکانی کاربردی ارایه داده ایم پس حتما این مقاله را مطالعه کنید تا بتوانید لوگوی ایده آل را برای خود یا مشتری خود سفارش دهید یا طراحی کنید!

1- سادگی در طراحی لوگو

طراحی لوگوی خود را ساده کنید و از پیچیدگی کاملا جتناب کنید.

از آنجا که می خواهید لوگوی شما به راحتی قابل تشخیص باشد ، بایستی کاملا ساده باشد. به عنوان مثال شرکت طراحی لوگو LogoBee می گوید: یک لوگوی پیچیده شما را در جذب مخاطب ناکام خواهد گذاشت ! توجه داشته باشید که شما وقت ندارید کل برنامه کسب و کار و تجارت خود را به مخاطب خود ارایه دهید ! بنابر این تمام جزئیات و شناسنامه شما باید در قالب لوگو در مرحله اول به مخاطب منتقل شود .

از خود بپرسید:  چقدر زمان برد که من از نوع کسب و کار این لوگو سر در بیاورم ؟ و لوگوی خود را با یک یا چند لوگوی دیگر که همیشه در ذهن شما قرار دارند مقایسه کنید و نکات مثبت و منفی را تفکیک و در نهایت تصمیم گیری کنید.

2- متمایز بودن در طراحی لوگو

در بازار پر سر و صدای امروز، پیدا کردن راهی برای ایستادگی در میان این حجم رقابت بسیار چالش بر انگیز به نظر میرسد! اما “اینجا ایده برای متفاوت بودن است” شما بدون طراحی یک آرم مشخص و متفاوت  ممکن است مشتریانی داشته باشید ! اما همه نمی توانند شما را بشناسند و حتی این امکان وجود دارد شما را با یک شرکت دیگر اشتباه گیرند و از همه مهمتر به جای انتخاب محصولات شما خدمات و محصولات رقیب شما را استفاده کنند !

برخی از شرکت ها با طراحی یک لوگو شبیه به یک برند معروف سعی می کنند از محبوبیت و معروف بودن آن برند سوء استفاده کنند ! اما این یک کار کاملا اشتباه است چون صرفا شما دارید یک هدف کوتاه مدت را پیش می گیرید و به زودی مجبور می شوید لوگو و حتی برند خود را تغییر دهید.

از خود بپرسید: آیا این لوگو بی نظیر به نظر می رسد؟ آیا تشخیص آن بین لوگوهای دیگر آسان تر است؟ و به یاد داشته باشید که حتی مشخص ترین آرم ها هنوز هم می توانند ساده تر باشند!

3- همه کاره بودن لوگو

تمامی موارد استفاده لوگو را در نظر بگیرید و فقط در یک اندازه یا برای یک کار خاص لوگ را طراحی نکنید !

یک لوگوی عالی را می توان در اندازه های مختلف و در موارد کاری مختلف بدون در نظر گرفتن چهار چوب استفاده کرد! طراحی لوگو باید طوری باشد که در رسانه های مختلف مانند وب سایت، چاپ در کارت ویزیت، اوراق اداری، سربرگ، مهر اداری و … کاملا عالی دیده شود.

یکی از مهمترین عواملی که باعث می شود لوگو وضوح و کارایی مناسبی داشته باشد استفاده از رنگ ها در هنگام طراحی است. بطوری که بسیاری از طراحان قبل از اینکه رنگ های مربوط به لوگو را به معادله بیاورند از رنگ های سیاه و سفید استفاده می کنند تا بر روی طرح کلی تمرکز داشته باشند و سپس از رنگ های اصلی استفاده می کنند.

از خود بپرسید: آیا این لوگو به عنوان سربرگ یا در بیلبورد به خوبی موثر و مشخص خواهد بود؟ آیا در رنگهای کامل و همچنین سیاه و سفید کار خواهد کرد؟

4- مناسب بودن لوگو

در مورد صنعت و کسب و کار خود فکر کنید.

یک لوگو یا نشان تجاری کار آمد باید مناسب باشد، اما این بدان معنا نیست که باید همان اندازه که انتظار باشد انتظار داشته باشید. همانطور که پاتریک وینفیلد می نویسد، “مک دونالد” می توانست با یک همبرگر آبدار لوگوی و برند خود را معرفی کنند، اما در عوض آنها اولین “M” را گرفتند و نمادی را ایجاد کردند که هم ساده و هم از نظر بصری لذت بخش بود و به عنوان یک عنصر نا متقارن نگاه کردند.

اینکه آیا شما نمونه مک دونالد یا رقیب آن Burger King را دنبال می کنید که یک همبرگر را در وسط طراحی لوگو آنها قرار می دهد، باید توجه داشته باشید مهمترین نکته در این قسمت این است که باید نشان شما متناسب با مارک شما باشد !

از خود بپرسید: آیا این لوگو مناسب ارتباط برقرار کردن با مخاطب من است ؟ آیا لوگوی من به مخاطب من می گوید که تجارت و کالای من چه چیزی است؟

5- هدفمند بود لوگو

طراحی را برای مخاطب خود انجام دهید ! مشتری را فراموش نکنید!

مانند هر تلاش شغلی، درک مخاطبان شما بسیار مهم است. هر چه صنعت شما باشد، لوگوی شما باید بتواند با افرادی که برای آنها بازاریابی می کنید ارتباط برقرار کند.کریستوفر والاس از یک جشنواره طراحی می گوید: ” نکته مهمی که یک آرم باید انجام دهد ارتباط برقرار کردن با مخاطب هدف شماست.” ” اگر فروشگاه اسباب بازی فروشی را اداریه می کنید، داشتن تصویر یک اسباب بازی در لوگوی یا داشتن کلمه ” اسباب در آن بسیار مهم نیست. نکته مهمتر این است که یک رنگ یا فونت استفاده کنید که کودکانه باشد و برای بچه ها جذاب باشد.”

از خود بپرسید: مخاطبان مورد نظر شما از نظر سن و سال، درآمد، جنسیت و سلیقه کدامند؟ آیا این لوگو با آن گروه از مردم می تواند ارتباط برقرار کند؟

6- بیاد ماندنی بودن لوگو

فراموش نشود. تصور کنید.

ساختن یک آرم به یاد ماندنی ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما به گفته آنجی بوون این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است. وی در این مورد می گوید: یک لوگوی عالی به اندازه کافی به یاد ماندنی خواهند ماند که فردی که فقط یک بار آن را دیده است و اگر بخواهد به کس دیگری ان را انتقال دهید نیاز به وقت زیادی نباشد. این ساده ترین راه برای انتقال نیست ! اما مطمئنا از درجه کیفی بالایی برخوردار است، بنابر این مطمئن شوید که طرح های شما در ذهن باقی می ماند.

از خود بپرسید: آیا این لوگو می تواند اثری ماندگار در مخاطبان من ایجاد کند؟ آیا خاطره انگیز خواهد بود؟

7- بی موقع

خیلی شیک نشو. هدف از ماندگاری را دنبال کنید.

دیوید آیری، طراح گرافیک در سایت خود با نام Logo Design Love مینویسد: “گرایش ها می آیند و می روند، هنگامی که شما در مورد تغییر یک نوع از شلوار جین یا خرید یک لباس جدید صحبت می کنیدبسیار خوب است. اما آنجا که به هویت برند شما مربوط می شود طول عمر مهم است.”

از خود بپرسید: آیا این آرم هنوز در یک سال قابل توجه است؟ در پنج سال چطور؟ آیا می تواند سال ها یا ده ها سال در صنعت دوام بیاورد؟ برای نمونه هایی از آرم های این مورد را بررسی کنید.

 

لطفا نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *